Kreibich Vilém

Akademický malíř (6. ledna 1884, Zdice – 27. listopadu 1955, Praha)
Otec Josef Kreibich se narodil v Duchcově a byl strojvedoucím na dráze. Matka Josefa pocházela z Prahy. Vilém navštěvoval obecnou školu ve Zdicích, později studoval na akademii výtvarných umění v Praze. Vybral si školu prof. Hanuše Schwaigra, který byla tehdy považována za nejlepší, protože Schwaiger kladl důraz na techniku malby. V roce 1907 Kreibich opustil akademii a jeho obraz Brněnský rychlík (1908) ukazuje ještě vliv secesní tvorby. Tvořil však i malby figurální a podobizny, ale nejraději zobrazoval lokomotivy a ruch na nádražích. Zde se určitě projevil vliv profese otce a prostředí, ve kterém Kreibich vyrůstal. Zdice v té době byly významnou železniční křižovatkou. Názvy některých děl to dokládají , např. Topírna Michle (1901), Noční rychlík z Vídně (1912), Horská rychlíková lokomotiva řady 486.0 (1932), Albatros (1955) apod. Existence dolů na železnou rudu ve Zdicích pravděpodobně svým způsobem ovlivnila také Kreibichovu uměleckou tvorbu, což se projevilo na obraze Havíři při dolování (obraz byl v majetku Ministerstva veřejných prací v Praze). Kreibich svá díla vystavoval v Praze U Topiče i v Baťově salónu ve Zlíně. V roce 1928 byl povolán do konstrukčního oddělení ministerstva železnic, kde se podílel na plánech nových parních lokomotiv. Na počátku 30. let se tak podařilo realizovat u rychlíkové horské lokomotivy řady 486.0 typické barevné schéma předválečných rychlíkových lokomotiv ČSD – tmavozelená lokomotiva s červenými koly a mosaznými pásy na kotli. Designérská práce Viléma Kreibicha dosáhla vrcholu v poválečných letech. Prosadil tehdy nevídané řešení : nejprve navrhl vnější vzhled lokomotivy řady 498.0 a teprve potom dostali konstruktéři Škodových závodů za úkol tento návrh realizovat. Dosud obvyklý způsob byl opačný. Barevné schéma poválečných lokomotiv se změnilo – červená kola zůstala, ale zeleň nahradila modř. V důsledku poválečných politických změn se již nepodařilo uskutečnit podle Kreibichových návrhů parní lokomotivy nové, čtvrté generace. Řada jeho studií a návrhů nebyla realizována, tak jako nebyly realizovány uvažované konstrukce nových lokomotiv. Spojení malíře a designéra tak zákonitě končí s koncem stavby parních lokomotiv. Akademický malíř Vilém Kreibich zemřel v Praze ve věku 71 let a pochován je na hřbitově Na Malvazinkách v Praze.
Specializoval na industriální motivy a železnici. Ve třicátých a čtyřicátých letech spolupracoval se Škodovými závody a navrhoval barevný design parních lokomotiv.

Navrhl například design slavných rychlíkových lokomotiv 498.0 a 498.1 Albatros.