  | Akademický malíř Rudolf Riedlbauch se narodil 14. 6. 1944 v obci Dýšina u Plzně a vyrůstal v jihočeských Strakonicích. Tam navštěvoval hudební  oddělení tehdejší lidové školy umění, hrál na klarinet v komorním  a dudáckém orchestru a v orchestru místního gymnázia. Současně  se u něho již od dětství projevoval vyhraněný talent výtvarný.  Během let se ukázalo, že jeho osudem bude malování, ale i to,  že hudba v něm bude mít trvalé místo a bude zdrojem inspirace  mnoha obrazů.  V roce 1962 byl přijat na pražskou Akademii výtvarných umění,  kde studoval ve speciální figurální a krajinářské škole profesora  Františka Jiroudka. Škola tehdy organizovala pro studenty  každoročně studijní cesty, stáže a výměny posluchačů uměleckých  škol. Riedlbauch v té době navštívil Belgii, Holandsko, Rusko,  NDR a Gruzii. Nejvíce jej ovlivnila návštěva Itálie v roce 1965, kde  měl možnost seznámit se s díly italské renesance. Fascinovaly jej  fresky Piero della Francesca v Arezzu. Silně byl ovlivněn tvorbou  barokních umělců, působících v Čechách a na Moravě, zejména  V. V. Reinera, P. J. Brandla a F. A. Maulbertsche.  Po ukončení studií na akademii vstoupil do širokého proudu  českého výtvarného života s výraznou razancí jako malíř značně  vyhraněného názoru, který se přihlásil k obnovenému zájmu  o figurální tvorbu, obracející se k civilním námětům, jejímž obsahem  je mnohostranné zobrazení člověka jako určujícího nositele dějů  a proměn života.  Obrazy, se kterými se odborná i laická veřejnost seznamovala  na mnoha výstavách nebo na tehdy pravidelně pořádaných  celostátních přehlídkách, zaujaly především expresivními barevnými  kombinacemi, dramatickými ději a lyrikou. Charakteristickým rysem  se pro jeho malbu stalo rozkládání tvarů do menších  kaleidoskopických ploch, které posilovaly dynamičnost zvolených  námětů a v divákovi snadněji evokovaly jeho vlastní vzpomínky  a dojmy. Umělecká kritika oceňovala především expresivní  spontánnost, působivý kolorismus a lásku i úctu k barvě jako  základnímu výrazovému prostředku.  Jedním z inspiračních zdrojů autora vždy byla a stále zůstává  hudba, kterou se zabýval nejen on, ale i jeho sourozenci, dnes  uznávaní hudební umělci. Na jeho obrazech se často setkáváme  s vyobrazením jednotlivých hudebníků, nejčastěji houslistů nebo  hráčů na flétnu, ale i s celými skupinami nebo se zpěváky. Jindy  maloval výjevy z poutí, slavností, k opakovaným námětům patří  výjevy z cirkusů nebo divadla. Jeho obrazy mají silný hudební  charakter nejen zásluhou hudebních námětů, ale také zvučností  barev, muzikálností celé kompozice a rytmu, tedy svojí substancí.  Dalším zdrojem Riedlbauchovy tvorby je příroda – téma, které  nabylo na rozsahu poté, co si vybudoval mimopražský ateliér  v renovované staré chalupě v blízkosti Blatné. Nejen krajinné  scenérie, ale také náměty vodních ploch tamnějších rybníků  i jednotlivé stromy, keře, květiny, nacházíme na jeho rozměrných  plátnech i na nástěnných malbách. Mnoho obrazů vzniklo při jeho  cestách a pobytech v zahraničí, zejména jsou to krajiny od  Středozemního moře nebo ze Schwarzwaldu ve Spolkové republice  Německo.  Riedlbaucha přitahovaly také možnosti monumentální tvorby  a její realizace v architektuře. Právě v této oblasti se výrazně projevila  jeho schopnost myšlenkového a tvarového zobecnění mnoha  konkrétních jevů života i schopnost podřídit jednotlivá díla celkovému  řádu dané architektury, který dotvářejí nejen obsahem, ale i specifickou  barevností. K nejznámnějším realizacím patří velká luneta ve vstupním  prostoru Poslanecké sněmovny ČR, jiné jsou v areálu některých  vysokých škol v Praze nebo malby na fasádách sídlištních domů  v Trnavě. Některé práce zrealizoval také v SRN.  První samostatnou výstavu uskutečnil ještě jako studující AVU  v roce 1966 ve Strakonicích a od té doby do současnosti vystavoval  mnohokráte jak samostatně, tak na výstavách skupinových. Pravidelně  vystavuje se skupinou Tolerance ‘95. Jeho obrazy byly ještě v době  studií vybrány na výstavu uměleckých škol v Mexiku a později i na  různé přehlídky výtvarného umění, například na Podzimní salon  v Paříži v roce 1983. Vystavoval na Slovensku, v Bulharsku, Polsku,  Rakousku, Nizozemsku, Belgii, Francii, Itálii, Finsku, SRN, Iráku  a Brazílii.  |